Blog

Wraz z dynamicznym rozwojem świadomości sportowej u społeczeństwa, a tym samym zwiększonej aktywności fizycznej nie tylko u sportowców, coraz popularniejsza staje się stosunkowo nowa, interdyscyplinarna dziedzina nauki lekarskiej — medycyna sportowa. Podobnie jak w przypadku każdego innego zawodu medycznego, daje ona szerokie możliwości w kwestii dobrze płatnej i satysfakcjonującej przyszłej pracy zawodowej. Jednak, żeby zostać lekarzem medycyny sportu, trzeba przejść odpowiednią, a często niełatwą drogę. Jak więc zbudować własną karierę lekarską?

Jaki powinien być lekarz medycyny sportowej?

Na początku powinieneś sobie uświadomić, jak taka droga wygląda, jakie warunki trzeba spełnić, by móc nią podążać, a także, z czym w ogóle wiąże się zawód medyka. Jest to profesja o bardzo dużym społecznym zaufaniu, dlatego kandydat na lekarza medycyny powinien nie tylko mieć predyspozycje i zdolności biologiczno-chemiczne, być zainteresowany ludzkim organizmem i jego funkcjonowaniem, lecz, co bardzo ważne, cechować się empatią, wyrozumiałością, komunikatywnością i pozytywnym podejściem do drugiego człowieka. Ważna jest też tutaj pewność siebie, umiejętność pracy w zespole, a także odpowiednia wiedza o dziedzinie sportu, w której taki lekarz będzie się specjalizował.

Medycyna sportowa — szkoły, kursy, praktyki

Zawód lekarza jest bardzo trudny i wymagający, dlatego jeśli chcesz nim zostać, musisz ukończyć odpowiednie studia. Medycyna sportowa łączy wiedzę typowo medyczną z zasadami nauk o sporcie, ortopedii, fizjoterapii, a nawet psychologii sportu. Jak więc widzisz, uczelnia medyczna będzie świetnym wyborem, a gdy osiągniesz już tytuł licencjata lub stopień doktora nauk medycznych, możesz pomyśleć o poszerzeniu swoich kompetencji o wyżej wspomniane nauki. Warto również wspomnieć, że niektóre uczelnie kształcące w kierunku wychowania fizycznego oferują specjalności związane z medycyną sportu oraz fizjoterapią.

Ścieżki kariery zawodowej w medycynie sportowej

Gdy już spełnisz wszystkie niezbędne wymagania do podjęcia pracy w zawodzie lekarza sportowego, a więc uzyskasz odpowiednie certyfikaty w zakresie medycyny ratunkowej, rodzinnej, rehabilitacyjnej lub pediatrii, odbędziesz staż trwający od roku do dwóch lat oraz zdasz krajowy egzamin certyfikacyjny z medycyny sportu, w końcu będziesz mógł rozpocząć stałą pracę. Przy okazji może pojawić się istotne pytanie: jakie są ścieżki kariery? Większość lekarzy prowadzi prywatną praktykę, jednak równie dobrze możesz pracować w państwowej przychodni lub w szpitalu. Karierę naukową umożliwi Ci też zatrudnienie jako pracownik uczelni. Nieco bardziej wymagającą i ograniczoną w kwestii miejsc pracy opcją jest bycie lekarzem konkretnej drużyny sportowej. Często się to z wyjazdami na zgrupowanie czy turniej, przez co nie każdemu może odpowiadać.

Obecnie zapotrzebowanie na lekarzy medycyny sportowej rośnie, a możliwości zatrudnienia i dalszego rozwoju zawodowego są naprawdę urozmaicone, dlatego, jeśli zdecydujesz się pójść w tym kierunku, z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz pracę odpowiednią dla siebie.

Dla wielu osób słowo dieta wyzwala dreszcz przerażenia. Dla wielu aktywność fizyczna to zmora, której nie idzie pokonać. I co z tym wszystkim zrobić, jeśli mamy kilka kilogramów za dużo, a marzy nam się figura modelki? Po pierwsze trzeba zmienić swoje podejście i przekonać się, że nie wszystko co białe jest białe, a co czarne jest czarne. Czasami patrząc na coś z zupełnie innej strony można przekonać się, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Poniżej chcielibyśmy podpowiedzieć, co warto zrobić, by bez drastycznych dla nas diet i morderczych ćwiczeń móc schudnąć i otrzymać to, na czym nam zależy.

Jak schudnąć bez diety?

Dieta to wcale nie pięć wafli ryżowych popitych wodą, marchewka na obiad i sałata na kolację. Wiele osób mylnie podchodzi do tematu diety, a prawda jest taka, że aby schudnąć trzeba jeść! To podstawowa zasada o jakiej należy pamiętać, aby uzyskać ten upragniony efekt. Wystarczy wprowadzić w życie zdrowe nawyki żywieniowe i zrezygnować z kilku produktów, a szybko przekonamy się, że nie trzeba się głodzić, by kilogramy same poszybowały w dół. Po pierwsze należy pić minimum 1,5 litra wody dziennie. Zamiast słodkich napojów i gazowanych oranżad, musimy polubić się z wodą. Po drugie wybieramy pięć posiłków dziennie, które warto jeść na małych talerzach. Jeśli widzimy cały talerz zapełniony, zdecydowanie lepiej działa to na naszą psychikę, niż duży talerz w połowie pełny, a w połowie pusty. Ważne jest to, byśmy jadły śniadanie o którym bardzo wiele osób zapomina. A do tego – jemy powoli, dokładnie i przez cały dzień co kilka godzin. Jeśli te nawyki wprowadzimy w życie, w bardzo szybkim czasie zobaczymy pierwsze efekty naszych zmian.  A co dalej? Oczywiście im więcej dla siebie zrobimy, tym lepsze będą rezultaty. Warto więc zrezygnować z jedzenia Fast foodów i przetworzonej żywności. Unikajmy przekąsek, słodkości i nadmiaru mąki pszennej w naszej diecie. Nie wyznaczajmy sobie ogromnych celów, których osiągnięcie wymaga bardzo dużego nakładu czasu i pracy. Postawmy raczej na małe cele, których osiągnięcie da nam kopa do dalszej pracy. I tak krok po kroku osiągniemy to, co sobie wyznaczyliśmy na początku naszej drogi. Pamiętajmy – zmieniając coś, powinniśmy to zrobić na zawsze, a nie tylko na chwilę.

Jak schudnąć bez ćwiczeń?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy lubi ćwiczyć i nie każdemu sprawia to przyjemność. Jedne bowiem osoby zupełnie nie wyobrażają sobie życia bez aktywności fizycznej, z kolei inne stoją od niej z daleka. Uspokajamy, nie ćwicząc można schudnąć, ale liczyć się trzeba z tym, że trwa to dłużej i jest to bardziej żmudny proces. Chcemy jednak powiedzieć Wam, że nawet, jeśli nie lubisz biegać, czy chodzić na zajęcia, warto żebyś jakikolwiek rodzaj aktywności wprowadziła w swoje życie. Czasami wystarczy pół godzinny spacer każdego dnia, przejażdżka rowerem w weekend. Może warto auto zamienić na jazdę rowerem właśnie? Może zamiast przed telewizorem lepiej wyjść na zewnątrz? A nawet, jeśli dotąd wydaje się Tobie, że ćwiczenia to nie Twoja bajka, może nie trafiłaś jeszcze na aktywność, która dałaby Tobie prawdziwą przyjemność? Dziś na rynku jest tak wiele możliwości, że każdy może znaleźć dla siebie coś idealnego. Boks, cross fit, trampoliny, joga… Co chcesz, możesz wybrać bowiem wachlarz produktów jest naprawdę ogromny. Ćwicząc nie tylko szybciej spalisz kalorie i osiągniesz mniejszą ilość kilogramów na wadze, ale przede wszystkim zmieni się Twoje ciało. Będziesz miała jędrną skórę, mniej cellulitu, więcej tkanki mięśniowej. Ćwicząc, ciało wygląda zdecydowanie bardziej apetycznie, a więc czyż nie warto na to właśnie postawić?

Czasami małe zmiany w naszym życiu mogą mieć duże dla nas znaczenie. Wprowadź kilka nowości, zmień kilka nawyków i przekonaj się, jak w szybkim czasie uda się Tobie osiągnąć to, na czym Ci zależy… Wcale nie trzeba wiele, by mieć coś, co jest dla nas ważne. Zmień podejście, że dieta jest zła, a ćwiczenia są koszmarem. Jeśli od tego zaczniesz, życie na pewno będzie lepsze.

Zdrowy styl życia jest podstawą dobrego zdrowia każdego człowieka. Co wpisuje się w ten styl? Przede wszystkim odpowiednia dieta, ale równie ważną kwestią jest uprawianie sportu. Zarówno tego zawodowego, jak i amatorskiego. Istnieje pewne powszechne powiedzenie z tym związane- „sport to zdrowie”. Niewątpliwie jest to prawda. Sport jednak może również powodować uszkodzenia organizmu spowodowanymi kontuzjami i urazami podczas jego uprawiania. Do niwelowania negatywnych skutków, które można nabyć uprawiając sport służy medycyna sportowa.

Co to jest medycyna sportowa?

Jest to dział medycyny, obejmujący wszystkie procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka pod wpływem uprawiania sportu, jak i jego braku. Celem medycznej opieki sportowej jest pomoc każdemu pacjentowi, który jest aktywny ruchowo lub być powinien. Zajmuje się także profesjonalistami uprawiającymi sport przez całe swoje życie. Pomaga wrócić do formy po ciężkich urazach nabytych na boisku na przykład piłkarzom, czy siatkarzom. Zapewnia ponadto stałą profilaktykę sportowcom w czasie ich kariery. Powrót do uprawiania aktywności fizycznej bez medycyny sportowej byłby znacznie spowolniony i obarczony większym ryzykiem ponownego nabycia kontuzji. 

Główne cele medycyny sportowej

  • Wykazywanie przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania danej dyscypliny sportowej
  • Wykonywanie regularnych badań kontrolnych osób aktywnych fizycznie
  • Rehabilitacja po nabyciu urazu 
  • Doradzanie w praktykowaniu konkretnych metod treningowych potwierdzonych badaniami naukowymi
  • Ocena wydolności fizycznej pacjenta
  • Ułożenie odpowiedniej diety dla osób wykonującej daną dyscyplinę sportową

Kto szczególnie powinien być objęty opieką lekarza medycyny sportowej?

Osoby rozpoczynające swoją przygodę ze sportem często mogą zagrażać w ten sposób swojemu zdrowiu a nawet życiu. Nieświadomość chorób, jakie mogą mieć(szczególnie chorób układu krwionośnego i oddechowego) może ponieść za sobą negatywne konsekwencje. Dlatego każda osoba zaczynająca regularną aktywność fizyczną powinna oddać się opiece lekarza medycyny sportowej.  Zalecane jest, żeby również dzieci uprawiające różnego rodzaju dyscypliny sportowe korzystały z medycyny sportowej. Ich organizmy dopiero rozwijają się, dlatego stała kontrola wpływu sportu na ich ciało jest bardzo pomocna do zachowania zdrowia. Sportowcy zawodowi, jak i amatorscy są grupą, która objęta jest szczególną opieką przez lekarzy medycyny sportowej. Jest to niezbędny element ich kariery i osiąganych przez nich wyników.

Badania specjalistyczne w medycynie sportowej

Podstawowym badaniem wykonywanym w medycynie sportowej jest morfologia krwi. Jest to absolutny fundament. Równie ważne jest oznaczenie poziomu cukru w surowicy krwi. Niezbędne jest także badanie ortopedyczne, ogólne badanie moczu oraz badanie antropometryczne. Wszystkie te badania mają na celu wykrycie nieprawidłowości występujących w ludzkim organizmie, co mogłoby się przełożyć na negatywne skutki zdrowotne podczas uprawiania sportu.

Jak wygląda Twój tryb życia na co dzień?

Wstajesz rano, jedziesz samochodem do pracy, w której siedzisz zazwyczaj około osiem godzin. Następnie wracasz do domu, być może po drodze jesz coś na szybko lub przygotowujesz sobie prosty obiad w domu. Po wykonaniu najważniejszych obowiązków i zadań na dany dzień siadasz na kanapie i… tutaj Twoja aktywność fizyczna się kończy. Nie do końca zwracasz uwagę na to, co jesz, ponieważ masz na to mało czasu. Czy ten opis do Ciebie pasuje? Jeśli tak – przeczytaj proszę artykuł, który pomoże Ci na wprowadzenie do swojego życia drobnych, ale mających pozytywne znaczenie zmian. 

Małe kroki, jakie możesz podjąć, by polepszyć swój tryb życia

Co zrobić, aby zacząć się więcej ruszać i zacząć zdrowiej się odżywiać? Tak naprawdę to nic trudnego – wystarczy Ci tylko odrobina dobrej motywacji i dobrze ułożony plan działania, oraz określony cel. Wprowadź do swojego życia nową rutynę, która pozwoli Ci na zmianę nawyków. 

Pierwszym krokiem może być zadbanie o jakość i ilość snu – upewnij się, że prześpisz dzisiaj co najmniej 7-8 godzin. Postaraj się uporać ze wszystkimi obowiązkami jak najszybciej, by móc położyć się przed północą i wstać rano wypoczęty. 

Następnie zacznij wprowadzać zmiany w lodówce – zamiast słodkich przekąsek następnego dnia kup owoce i warzywa. Do pracy nie zabieraj batoników, a jabłka czy marchewki. Szybko zobaczysz poprawę swojej cery, włosów, ale nie tylko – także nastroju! 

Na co dzień jeździsz do pracy tramwajem lub autobusem? Sprawdź, jak długo zajmie Ci spacer. Być może niewiele dłużej, a dzięki temu wprowadzisz do swojego życia nieco więcej ruchu. Na zakupy także staraj się chodzić na pieszo, ewentualnie częściej wybieraj rower niż samochód czy komunikację miejską. 

Nie ma nic cenniejszego, niż zdrowie

Wiele osób nie podejmuje próby zmiany swojego trybu życia, ponieważ nie widzi większego sensu. Jestem przecież zdrowy, nie muszę oszczędzać, lubię żyć wygodnie – to tylko wymówki! Dzisiaj może czujesz się dobrze, jednak w przyszłości Twój tryb życia może odbić się na Twoim zdrowiu. Zadbaj o niego, teraz kiedy jeszcze jesteś młodą osobą i możesz znacznie wpłynąć na to, jak będziesz się czuć i wyglądać za kilka, kilkanaście lat. Inwestycja w swoje zdrowie to najlepsza decyzja, jaką możesz podjąć. wprowadzenie zdrowych zmian do Twojego życia nie będzie Cię nic kosztować – wystarczy, że zrozumiesz, jak ważne jest dbanie o swoje zdrowie na co dzień. 

Zaangażuj najbliższych do prowadzenia zdrowego trybu życia

Nie wiesz, jak znaleźć motywację do zmiany swojego życia? Bardzo pomocne może okazać się wsparcie od najbliższych. Poproś swoich przyjaciół, aby razem z Tobą wybierali się na spacery. Przekonaj swoją rodzinę do zmiany nawyków żywieniowych. Razem będziecie się wspierać i motywować do dalszych zmian. Przy okazji zrobisz coś dobrego dla najbliższych – zadbasz także o ich zdrowie! Nic nie działa tak motywująco jak świadomość, że inne osoby działają razem z nami i nas wspierają, a w razie potrzeby zapytają, jakie zrobiliśmy do tej pory postępy.

Wyznaczając kolejne cele i postanowienia w swoim życiu ciężko przeoczyć postanowienie o poprawie swojego trybu życia poprzez dietę oraz treningi. Coraz więcej osób decyduje się na zdrowy tryb życia oraz budowanie wymarzonej sylwetki. Korzyściami zmiany tej kategorii swojego życia nie są jedynie aspekty estetyczne, ale i również poprawa samopoczucia, wentylacji płuc, zwiększenie siły itd.. Niezwykle ważnym elementem rozpoczęcia zdrowego trybu życia jest unormowanie swojej sytuacji, pozbycie się stresu z codzienności, co również pozwoli nam obudzić w nas pozytywną energię i chęć do działania. Zmiana odżywiania nie wiąże się z restrykcyjną dietą, wręcz przeciwnie. Zaczynając się zdrowo odżywiać odkrywamy jak wiele różnorodności daje nam natura, jak wiele jesteśmy w stanie zrobić samemu wykorzystując zdrowe produkty. Osiemdziesiąt procent sukcesu osiągamy dzięki zbilansowanej diecie, dostarczeniu odpowiedniej ilości mikro i makro elementów naszemu organizmowi oraz odpowiedniemu nawodnieniu. Warto jednak pamiętać o wprowadzeniu do swojego zdrowego trybu życia ruchu w postaci biegu, treningów, ćwiczeń siłowych. 

Cardio

Jednym z najbardziej przyjemnych oraz popularnych sposobów na promowanie zdrowego trybu życia poprzez ruch jest cardio. Jest to między innymi bieganie, ćwiczenia aerobowe, zumba, taniec, pływanie, spacery i tak dalej. Dzięki wdrożeniu tego typu ćwiczeń w życie poprawi się nasza kondycja, nasze płuca poszerzą się dzięki czemu zwiększy się ich wentylacja oraz co najciekawsze podniesie się nasz poziom endorfin w organizmie, które są odpowiedzialne za odczuwanie szczęścia. Dzięki treningowi cardio jesteśmy w stanie spalić więcej tkanki tłuszczowej ( jeżeli mamy taki cel) poprzez treningi interwałowe, podnosząc tętno do mniej więcej 60/80 % naszych możliwości. Bieganie, spacery czy taniec są również świetna odskocznią od życia codziennego, sposobem na odsunięcie się od problemów i skupieniu się na tym co tu i teraz. W efekcie tego napierający na nas stres będzie się zmniejszać, ponieważ będzie to nasze rozwiązanie na wyluzowanie. 

Trening siłowy

Dla lubiących większą zabawę zwolenników zdrowego trybu życia zaleca się wprowadzenie w życie treningu siłowego z obciążeniami. Pozwoli nam to na wyrzeźbienie sylwetki oraz poprawę siły. Wykonując trening siłowy możemy skutecznie progresować, zwiększać obciążenie oraz poprawiać technikę wykonywanych ćwiczeń. Treningi te mogą wykonywać osoby mające na celu wyszczuplenie sylwetki, poprawę kondycji i siły oraz również chcące zwiększyć swoje mięśnie/sylwetkę.

Plusy wynikające z wprowadzenia ruchu do zdrowego trybu życia 

Promowanie zdrowego trybu życia przyczyni się do polepszenia samopoczucia. Nauczymy się samodyscypliny oraz dążenia do realizacji swoich celów. Znacząco przyczyni się to do polepszenia pracy naszych narządów, naszego trawienia, przyśpieszy przemianę materii oraz da nam energetycznego kopniaka. Dzięki treningom cardio jak i siłowym polepszy się nasza dynamika, zwinność oraz kondycja. Zdecydowanie twoje ciało podziękuje ci za ten wybór. 

Dieta ketogeniczna, zwana potocznie keto, jest obecnie niezwykle popularna i coraz chętniej stosowana. Jej praktykowanie pozwala w niedługim czasie schudnąć oraz poprawić stan zdrowia. Jest jedną z bardziej restrykcyjnych diet ze ściśle określonymi zasadami, których stosowanie pozwala osiągnąć zadowalające efekty. Oprócz tego, że model żywienia keto rekomendowany jest osobom z dużą nadwagą, to jest zalecana także w leczeniu chorób neurologicznych. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie są zasady diety ketogenicznej oraz dlaczego warto praktykować ten sposób odżywiania. Zapraszamy!

Na czym polega dieta ketogeniczna?

W największym skrócie dieta keto polega na wykluczeniu ze swojego jadłospisu wszelkich produktów bogatych w węglowodany. Wiadomo, że to właśnie cukry są paliwem dla naszego mózgu oraz organizmu. Skąd więc czerpać energię, kiedy w codziennym menu produkty węglodowodanowe są ograniczone? Odpowiedź jest prosta-z tłuszczy! To właśnie zdrowe tłuszcze stanowią podstawę diety keto i są źródłem energii.

Stosując się do zasad diety ketogenicznej, których główną jest ograniczenie węgli do absolutnego minimum, nasz organizm osiąga stan ketozy, podczas którego tkanka tłuszczowa zostaje spalana. W efekcie chudniemy, poprawia się wydolność naszego organizmu i ogólne samopoczucie. Z tego powodu dieta ketogeniczna jest coraz chętniej praktykowana, bo całkowita zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych pozwala w naprawdę krótkim czasie osiągnąć pozytywne rezultaty. 

Dla kogo zalecana jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna polecana jest przede wszystkim osobom borykającym się z nadwagą. Osoby te często chorują na insulinooporność, więc spożywanie węglowodanów całkowicie uniemożliwia zredukowanie wagi. Dieta keto sprawdzi się także wszystkim tym, którzy mają problem z podjadaniem i ciągłym uczuciem głodu. Spożywając dania bazujące na zdrowych tłuszczach, szybciej jesteśmy syci i w efekcie nie sięgamy po kaloryczne przekąski pomiędzy posiłkami. 

Nie bez powodu dieta keto zwana jest dietą leczniczą. Udowodniono, że u osób cierpiących na choroby degeneracyjne, takie jak np. Alzheimer, postęp choroby zostaje zatrzymany. Dieta ketogeniczna zalecana jest także w spektrum autyzmu oraz chorym na padaczkę odporną na leczenie. 

Produkty zalecane i zabronione w diecie keto

Najważniejszym aspektem diety keto jest ścisłe pilnowanie swojego jadłospisu. Przede wszystkim wykluczyć należy z niego wszelkie produkty, które bogate są w węglowodany. Mowa o produktach mącznych, owocach, słodyczach czy wszelkich daniach gotowych. Przeciętnie osoba na keto powinna spożywać nie więcej niż 30 gramów węgli na dzień.

Podstawą diety są zdrowe źródła tłuszczu, takie jak oleje roślinne tłoczone na zimno, nasiona, orzechy, jaja, ryby oraz mięsa. Ważna jest też regularność spożywanych posiłków. Dania, których składniki są wysokotłuszczowe, są niezwykle sycące, więc nie ma konieczności spożywania ich w ciągu dnia co trzy godziny. Zazwyczaj osoby praktykujące keto jedzą dwa lub trzy posiłki. Zaleca się picie wody niegazowanej lub niesłodzonej herbaty. W jadłospisie nie powinno zabraknąć także świeżych warzyw, które dostarczają witamin i cennych minerałów.