Witamina D dla zdrowych kości

Witamina D jest niezbędna dla mocnych kości i mięśni. Bez witaminy D nasz organizm nie może skutecznie wchłaniać wapnia, który jest niezbędny dla dobrego zdrowia układu kostnego. U dzieci, u których występuje niedobór witaminy D, rozwija się choroba zwana krzywicą, która powoduje osłabienie kości, koślawe nogi i inne deformacje szkieletu, takie jak pochylona postawa. Obecnie lekarze obserwują wzrost liczby dzieci cierpiących na krzywicę. Ten artykuł koncentruje się na przyczynach tego wzrostu i rzeczach, które rodzice mogą zrobić, aby poprawić zdrowie układu kostnego swojego podomstwa – jak również swoje własne.

Na początek – czym właściwie jest witamina D?

Witamina D to rozpuszczalna w tłuszczach witamina, która naturalnie występuje w wysokotłuszczowej żywności, jest dodawana do innych produktów spożywczych jako substancja wzbogacająca i dostępna w wielu suplementach diety. Witamina D ma właściwości zarówno hormonu, jak i witaminy i jest niezbędna dla homeostazy mineralnej i prawidłowego tworzenia tkanki kostnej. Witamina D jest dostępna w 2 formach, które obejmują ergokalcyferol (witamina D2) i cholekalcyferol (witamina D3). Cholekalcyferol jest naturalnie występującą formą witaminy D, która jest syntetyzowana w skórze z endogennego lub dietetycznego cholesterolu przy ekspozycji na światło słoneczne. Postać ergokalcyferolu jest często stosowana jako dodatek do żywności.

Wzór strukturalny witaminy D2 i D3
Wzór strukturalny witaminy D2 i D3

Funkcje witaminy D

Witamina D jest jedną z wielu witamin, których nasz organizm potrzebuje, aby pozostać zdrowym. Witamina ta ma wiele funkcji, w tym:

Utrzymanie i formowanie układu kostnego: Posiadanie zdrowych kości chroni Cię przed różnymi schorzeniami zdrowotnymi, w tym krzywicą. Krzywica to schorzenie, które powoduje, że kości dzieci są słabe i miękkie. Jest ona spowodowana głównie brakiem witaminy D w organizmie. Witamina D jest potrzebna, aby wapń i fosfor mogły być wykorzystane do budowy kości. U dorosłych, posiadanie miękkich kości jest stanem zwanym osteomalacją.

Absorbcja wapnia: Witamina D wraz z wapniem, pomaga budować kości i utrzymywać silne i zdrowe kości. Słabe kości mogą prowadzić do osteoporozy, czyli utraty gęstości kości, co może prowadzić do łatwiejszych złamań. Prowitamina D, po przyjęciu doustnym lub w wyniku ekspozycji na słońce, jest przekształcana w aktywną formę witaminy. To właśnie ta aktywna forma witaminy D sprzyja optymalnemu wchłanianiu wapnia z diety.

Wspomaganie gruczołów przytarczycowych: Aktywność gruczołów przytarczycowych polega na równoważeniu poziom wapnia we krwi poprzez komunikację z nerkami, jelitami i układem kostnym. Kiedy w diecie jest wystarczająca ilość wapnia i wystarczająco dużo aktywnej witaminy D, wapń z diety jest wchłaniany i optymalnie wykorzystywany w całym organizmie. Jeśli spożycie wapnia jest niewystarczające lub poziom witaminy D jest zbyt niski, gruczoły “pożyczają” wapń od kości, aby utrzymać stężenie wapnia we krwi w normalnym zakresie.

Mechanizm działania witaminy D na układ kostny

Szczytowa masa kostna jest osiągana w trzeciej dekadzie życia, przy czym czynniki genetyczne, aktywność fizyczna, odżywianie i styl życia odgrywają kluczową rolę w budowie, rozwoju i utrzymaniu tkanki kostnej. Związana z wiekiem utrata masy kostnej następuje około czwartej dekady życia, powodując stopniowy spadek gęstości masy kostnej, choć proces ten jest przyspieszony u kobiet w okresie menopauzy i do 10 lat po niej, ze względu na możliwy ubytek masy kostnej spowodowany niedoborem estrogenów. Rozwój chorób kości w późniejszym okresie życia związany jest z osiągnięciem maksymalnej szczytowej masy kostnej i utrzymaniem masy kostnej w wieku dorosłym. W odniesieniu do witaminy D, badania wykazały, że niedostateczne spożycie witaminy D przez długi okres czasu może prowadzić do demineralizacji kości. Niedobór witaminy D prowadzi do zmniejszonego wchłaniania wapnia i ostatecznie do uwalniania wapnia z kości w celu utrzymania stężenia krążącego wapnia. Uwalnianie wapnia z kości i jego resorpcja osłabiają strukturę kości i zwiększają ryzyko złamań poprzez wtórną nadczynność przytarczyc, co ostatecznie prowadzi do rozwoju osteomalacji i osteoporozy. Osteoporozę definiuje się klinicznie jako gęstość masy kostnej poniżej średniej dla zdrowych młodych osób.

Istnieje bezpośredni związek pomiędzy gęstością masy kostnej a ryzykiem złamań, przy czym spadek wytrzymałości i gęstości kości wiąże się ze zwiększoną częstością występowania złamań. Złamania występują zazwyczaj w obrębie biodra, kręgosłupa i nadgarstka i nie tylko pociągają za sobą znaczne koszty zdrowotne, ale mogą również powodować zwiększoną śmiertelność i obniżenie ogólnej jakości życia. Wykazano, że częstość występowania złamań wzrasta wraz z wiekiem 65; dlatego też konieczne jest opracowanie strategii prewencyjnych w celu zminimalizowania rozwoju tego schorzenia. Biorąc pod uwagę związek pomiędzy witaminą D a mineralizacją kości, optymalne spożycie witaminy D jest niezbędny dla zminimalizowania ryzyka złamań.

Dietetyczne źródła witaminy D

Większość naszej witaminy D pochodzi z endogennej syntezy skórnej podczas ekspozycji na promienie słoneczne. Jeśli jednak przebywasz na słońcu, uważaj, aby nie narazić się na poparzenia słoneczne.

Witamina D znajduje się również w niektórych źródłach dietetycznych. Dobre źródła pokarmowe witaminy D to:

  • tłuste ryby, takie jak łosoś i sardynki
  • jaja
  • wzbogacone tłuszcze do smarowania
  • wzbogacone płatki śniadaniowe
  • mleko w proszku.

Dawkowanie witaminy D

Zalecenia dawkowania dotyczące witaminy D pochodzące od różnych organizacji medycznych, które koncentrują się na opiece nad pacjentami z osteoporozą lub zwiększonym ryzykiem jej wystąpienia, generalnie zalecają nieco wyższe spożycie witaminy D od rekomendowanego dziennego spożycia.

Normy zalecanego dziennego spożycia zalecają, aby starsi dorośli w wieku 60 lat i więcej przyjmowali dodatkową dawkę Witaminy D w stężeniu 800 do 1000 IU/dobę, ponieważ wiąże się to z większą siłą mięśni i lepszym zdrowiem kości.

U osób z grupy ryzyka, sama suplementacja witaminą D może zmniejszyć ryzyko złamań i upadku pod warunkiem, że dzienna dawka witaminy D jest większa niż 700 IU. Z kolei w badaniach, w których stosowano duże roczne dawki witaminy D, odnotowano zwiększone ryzyko uszkodzeń i złamań kości biodrowych biodra. Dlatego też należy unikać używania zbyt dużych dawek witaminy D.

Zarówno witamina D2 jak i witamina D3 są stosowane w suplementach i do fortyfikacji żywności. Witamina D, która jest przyjmowana doustnie jako suplement, jest najlepiej wchłaniana, jeśli jest przyjmowana z jedzeniem, ponieważ jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach.

Badania kliniczne wykazały, że witamina D3 jest bardziej skuteczna niż witamina D2 w zmniejszaniu liczby złamań.

Bezpieczeństwo suplementacji witaminą D

Przewlekłe lub ostre podawanie zbyt dużych dawek cholekalcyferolu może prowadzić do hiperwitaminozy D, objawiającej się hiperkalcemią i jej następstwami. Wczesne objawy hiperkalcemii mogą obejmować osłabienie, zmęczenie, senność, ból głowy, brak łaknienia, suchość w jamie ustnej, metaliczny smak, nudności, wymioty, zawroty głowy, szumy uszne, ataksję i hipotonię. Nieleczona powoduje objawy takie jak nefrokalcynozę, zaburzenia czynności nerek, osteoporozę h, upośledzenie wzrostu u dzieci, niedokrwistość, zapalenie trzustki, uogólnione zwapnienie naczyń krwionośnych i drgawki.

Nie ustalono bezpieczeństwa stosowania dawek przekraczających 400 IU (10 mcg) witaminy D3 na dobę w okresie ciąży. Hiperkalcemia u matki, prawdopodobnie spowodowana nadmiernym spożyciem witaminy D w czasie ciąży, była związana z przekazywaniem hiperkalcemii u noworodków, co może prowadzić do zespołu nadkomorowego zwężenia aorty, którego cechami charakterystycznymi mogą być retinopatia, opóźnienie umysłowe lub opóźnienie wzrostu, zez i inne skutki. Hiperkalcemia w czasie ciąży może również prowadzić do supresji uwalniania hormonu przytarczyc u noworodka, co skutkuje hipokalcemią, tężyczką i drgawkami.

Stężenie witaminy D w mleku matki, może być niewystarczające dla noworodka, dlatego niemowlęta karmione piersią mogą wymagać suplementacji. Stosowanie nadmiernych ilości witaminy D u matek karmiących piersią może powodować hiperkalcemię u niemowląt. Dawki witaminy D3 przekraczające 10 µg na dobę nie powinny być podawane codziennie kobietom karmiącym.

Zalecane suplementy z witaminą D

Jest wiele suplementów z witaminą D. W różnych formach, cenach i w różnych kompozycjach składnikowych. Jednakże kluczowym czynnikiem przy wyborze produktu, powinna być pewność odnośnie przyjmowanego produktu. Dlatego warto przyjmować suplementy diety z witaminą D, które zostały przebadane przez niezależne i certyfikowanego laboratorium, by mieć pewność efektywności suplementacji.

Jednakże na rynku występuje niewiele takich produktów. Jakie więc suplementy z witaminą D zostały zbadane laboratoryjnie?

Apollo’s Hegemony Vitamin D3

Polecany suplement z witaminą D3 - Apollo's Hegemony Vitamin D3
Polecany suplement z witaminą D3 – Apollo’s Hegemony Vitamin D3

Jeśli zależy Ci na efektywnej i ekonomicznej suplementacji witaminy D3 produkt firmy Apollo’s Hegemony będzie na pewno dobrym wyborem. Jest to suplement zawierający witaminę D najlepszej formie witaminy D3. Został on przebadany przez niezależne laboratorium, które potwierdziło prawidłowe stężenie w kapsułkach w odniesieniu do etykiety producenta.

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 możemy dostać w 3 wersjach – 2000IU witaminy D3 na porcję, 5000IU witaminy D3 na porcję oraz aż 10000IU witaminy D3 na porcję.

Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil

Omega 3 z witaminą D3 - Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil
Omega 3 z witaminą D3 – Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil

Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil to suplement dla bardziej wymagających. Jest on oparty na wysokojakościowym oleju rybnym, z dodatkiem witaminy D3, K2 oraz E. W produkcie zostały użyte najlepiej przyswajalne formy witamin D3 oraz K2. Jakość tego produktu również została potwierdzona przez niezależne laboratorium. Oparcie produktu na oleju rybim, pozwala na uzyskanie optymalnej przyswajalności Witamin D i K.

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2 MK7

Rekomendowana suplement z witaminą D3 i K2 - Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2 MK7
Rekomendowana suplement z witaminą D3 i K2 – Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2 MK7

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2 Mk7 to product przeznaczony dla osób które chcą jak najefektywniej zwiększyć poziom witaminy D ustroju. Połączenie witaminy K2 z witaminą D jest często zalecane, by zmaksymalizować korzyści płynące z suplementacji witaminą D. Oczywiście nie wspominamy o tym produkcie przypadkowo, ponieważ i jego jakość została potwierdzona w badaniach laboratoryjnych.

Podsumowanie

Witamina D jest niezwykle ważna dla ogólnego stanu zdrowia. Nawet jeśli stosujesz zdrową dietę, możesz potrzebować suplementów, aby osiągnąć optymalny poziom witaminy D we krwi.

Należy jednak pamiętać, aby unikać zbyt dużych dawek witaminy D. Ogólnie rzecz biorąc, dawka 4000 IU lub mniej na dzień jest uważane za bezpieczne, tak długo jak regularnie badasz stężenie metabolitów witaminy D we krwi.

Ponadto, upewnij się, że kupujesz suplementy od renomowanych producentów, aby zmniejszyć ryzyko przypadkowego przedawkowania z powodu niewłaściwego oznakowania.